Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Beroep

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

66 resultaten

Sorteer op:

Result Mediation biedt samen met Sdu Opleidingen & Events de kwalitatief hoogwaardige MfN-basisopleiding mediation aan. In deze opleiding doet u alle benodigde kennis op en oefent u uw vaardigheden in kleine groepen onder intensieve begeleiding...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

0,-

DEZE CURUS HEEFT EEN STARTGARANTIE!Bestemd voor: advocaten, (bedrijfs)juristen en notarissen.In dit programma van twee keer vijf uur leert u via theorie en gerichte doe-opdrachten te schrijven en resultaatgericht opbouw van schriftelijke uitingen.Wij...
punt

NOvA PO: 10 punten

punt

KNB: 10 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

995,-

Aspecten die aan de orde komen tijdens de themadag: De juridische context met betrekking tot getuigenbewijs en het horen van getuigen De totstandkoming van getuigenverklaringen: hoe heeft de getuige kunnen waarnemen, hoe...
punt

NOvA PO: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Veenendaal

395,-

De rechtspraak in Nederland moet aansluiten bij de digitalisering van de samenleving. Procedures moeten sneller en eenvoudiger kunnen worden uitgevoerd. Digitalisering en vereenvoudiging van de rechtspraak zijn het doel van het programma Kwaliteit...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Rotterdam

225,-

Stuur het rechterlijk oordeel met effectieve processtukken!Hoewel het schrijven van processtukken de kernactiviteit van de procesadvocaat is, zijn er nauwelijks beschouwingen of trainingen die inzicht bieden in de vraag hoe een processtuk optimaal...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Hoofddorp

595,-

Hoe gebruikt u de Vtlb-calculator correct? In een schuldregeling wordt volgens een vaste methodiek berekend welk deel van het inkomen de schuldenaar mag behouden om te kunnen voorzien in zijn levensonderhoud: het Vrij te laten...
punt

NBPB/BPBI: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

375,-

Hoe gebruikt u de Vtlb-calculator correct? In een schuldregeling wordt volgens een vaste methodiek berekend welk deel van het inkomen de schuldenaar mag behouden om te kunnen voorzien in zijn levensonderhoud: het Vrij te laten bedrag (Vtlb)....
punt

NBPB/BPBI: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

375,-

Bestemd voor: advocaten, (kandidaat)notarissen, bedrijfsjuristen. Indien u juridisch secretaresse of kennismanager bent, neem contact op (opleidingen@sdu.nl) om te informeren naar de mogelijkheden.  Als juridisch specialist beschikt u over...
punt

NOvA PO: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Den Haag

245,-

Handvatten om effectief en accuraat in het Duits te communiceren Wilt u als juridische professional effectief in het Duits communiceren met uw Duitse tegenpartij of partner? Heeft u het gevoel het Duitse rechtssysteem niet goed te kennen? Met...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Nijmegen

395,-

Wilt u als juridische professional effectief in het Duits communiceren met uw Duitse tegenpartij of partner? Heeft u het gevoel het Duitse rechtssysteem niet goed te kennen? Met deze eendaagse training, die het CPO aanbiedt in samenwerking...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Nijmegen

403,-

pijlStart