Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

66 resultaten

Sorteer op:

Doorgroeien tot legal trusted advisorIn deze mastertraining ontwikkel je de vaardigheden om door te groeien tot legal trusted advisor. Je leert hoe je kan uitblinken in duurzame relaties met klanten of anderen die op jouw juridische kennis vertrouwen....
punt

NOvA PO: 12 punten

tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

1.195,-

Bestemd voor: advocaten, (kandidaat)notarissen, (bedrijfs)juristen en fiscalisten.De juridische sector verandert snel en de concurrentie neemt toe. Traditionele vormen van opdrachtverwerving leveren steeds minder op. Wat kunt u doen om in beeld...
punt

NOvA PO: 3 punten

punt

KNB: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

395,-

Wilt u als juridische professional effectief in het Duits communiceren met uw Duitse tegenpartij of partner? Heeft u het gevoel het Duitse rechtssysteem niet goed te kennen? Met deze eendaagse training, die het CPO aanbiedt in samenwerking...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Nijmegen

403,-

Leer helder en efficiënt schrijvenEen van jouw belangrijkste beroepsvaardigheden als jurist is ongetwijfeld schriftelijk communiceren. Met deze tweedaagse schrijftraining voor juristen leer je efficiënt en helder te schrijven, zonder de juridische...
tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

1.295,-

Ontdek waar een goed feitenonderzoek aan moet voldoen Als in een juridische procedure in eerste aanleg de relevante feiten ontbreken, is het lastig die achterstand later nog goed te maken. Met de groei van arbitrage en andere alternatieve geschilbeslechting...
punt

NOvA PO: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Amsterdam

545,-

KEI gaat véél verder dan digitaliseren De invoering van de KEI-wetgeving gaat veel verder dan de voorgenomen digitalisering. Als u deze cursus heeft gevolgd, bent u helemaal op de hoogte van de praktische en theoretische aspecten...
punt

NOvA PO: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Amsterdam (Zuidas)

350,-

Bestemd voor: advocaten, (bedrijfs)juristen en (kandidaat)notarissen.In de dagelijkse praktijk heeft u te maken met hoge werkdruk, interrupties, tijdgebrek, stapels informatie en e-mails. Hoe kunt u deze dagelijkse stortvloed efficiënt verwerken...
punt

NOvA PO: 6 punten

punt

KNB: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

695,-

Deze cursus heeft een STARTGARANTIE!In deze cursus leert u hoe u uw gesprekspartner kunt ‘lezen’ en hoe u zichzelf en uw ideeën zo overtuigend mogelijk kunt presenteren.Als advocaat en rechter bent u altijd op zoek naar informatie. Informatie...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

595,-

Deze training is eerder beoordeeld met een 9.Als advocaat bent u een groot deel van de dag aan het schrijven, en dus ook aan het piekeren over spelling. In dit programma van vier uur frist u uw kennis van de spellingsregels op en leert u de...
punt

NOvA PO: 4 punten

punt

KNB: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

495,-

Bestemd voor: advocaten Van een advocatenkantoor wordt anno 2018 veel verwacht. Cliënten vragen, toezichthouders eisen. Uw tijd is beperkt en uw aandacht is gericht op de zaken die u doet. Maar bent u op de hoogte van de wijzigingen in de...
punt

NOvA PO: 4 punten

punt

KNB: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Veenendaal

495,-

pijlStart