Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

68 resultaten

Sorteer op:

Bestemd voor: advocaten met procespraktijkDeze cursus is eerder beoordeeld met een 9 en heeft een STARTGARANTIE!Met de technieken die u op de training aanleert bent u in staat om mensen te beïnvloeden in hun beleving, denken en handelen met...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

695,-

Deze cursus is eerder beoordeeld met een 8.4In deze cursus leert u hoe u uw gesprekspartner kunt ‘lezen’ en hoe u zichzelf en uw ideeën zo overtuigend mogelijk kunt presenteren.Als advocaat en rechter bent u altijd op zoek naar informatie....
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

595,-

Deze training heeft een STARTGARANTIE!Bestemd voor: advocaten, (bedrijfs)juristen en (kandidaat)notarissen.In de dagelijkse praktijk heeft u te maken met hoge werkdruk, interrupties, tijdgebrek, stapels informatie en e-mails. Hoe kunt u deze...
punt

NOvA PO: 6 punten

punt

KNB: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

695,-

Cliënten worden veeleisender en kritischer. Tarieven staan onder druk. Je bent deskundig en betrouwbaar en je weet waar je het over hebt. Anno nu is dat echter niet meer genoeg. Naast advocaat of (kandidaat)-notaris ben je namelijk ook...
punt

NOvA PO: 5 punten

punt

KNB: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Schelluinen

250,-

Bestemd voor: advocaten, (kandidaat)notarissen, (bedrijfs)juristen.Deze Sdu-klassieker is eerder beoordeeld met een 9.2Tijdens de eendaagse training snellezen en geheugentraining voor juristen leert u slimme technieken die helpen om uw mentale...
punt

NOvA PO: 7 punten

punt

KNB: 7 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

795,-

Coachend Leidinggeven – een complete en actuele opleidingIn 8 schriftelijke lessen wordt het hele coachingsproces stap voor stap met u doorgenomen. De verschillende coachingsvormen en methodes worden overzichtelijk voor u op een rij gezet...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Thuisstudie

1.795,-

Verplicht PE-vak. 8 NBA punten. Deze cursus maakt geen deel uit van de PO-deal. Het doel van deze cursus is om: Het begrip en de bewustwording te vergroten van de accountant aangaande frauderisicofactoren waaronder corruptie Vaardigheden...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

595,-

In deze cursus wordt aan cursisten de technieken van het schrijven van een vonnis bijgebracht. Leer hoe de inrichting van de eigen processtukken het rechterlijk oordeel kunnen vormen en sturen!Vrijwel elke advocaat denkt vanzelfsprekend vanuit...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Rotterdam

595,-

Voor u als juridisch secretaresse of ondersteuner heeft de invoering van het digitale procederen (KEI) grote gevolgen. Het oude procesreglement blijft immers naast het nieuwe KEI-procesreglement bestaan en kan zelfs in één zaak naast elkaar...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Amsterdam

225,-

Bestemd voor: advocaten met een procespraktijk Een fundamenteel rechtsbeginsel, verankerd in het EVRM en in de Grondwet, is de openbaarheid van rechtspraak. Alhoewel de schrijvende pers van oudsher verslag doet van hetgeen zich op zitting afspeelt...
punt

NOvA PO: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Veenendaal

425,-

pijlStart