Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

47 resultaten

Sorteer op:

Heeft u in uw dagelijkse praktijk ook steeds vaker te maken met de Engelse taal? En wilt u uw Engelse vaardigheden verbeteren op professioneel niveau? Volg dan de zeer goed beoordeelde praktijkcursus “Zakelijk Engels voor juristen”. Tijdens...
punt

NOvA PO: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

355,-

In deze cursus wordt aan cursisten de technieken van het schrijven van een vonnis bijgebracht. Leer hoe de inrichting van de eigen processtukken het rechterlijk oordeel kunnen vormen en sturen!Vrijwel elke advocaat denkt vanzelfsprekend vanuit...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Nieuwegein

595,-

LET OP! Schrijf u nu in met uw kantoorgenoten en ontvang een groepskorting! Vanaf 4 inschrijvingen ontvangt u € 30,- korting per persoon. "Kennis is macht, maar samenwerken is kracht". Een goede secretaresse is onmisbaar voor elke advocaat,...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

285,-

Leer effectief een intervisie voor advocaten leidenJe hebt al kennis gemaakt met intervisie en je wil je nu verder ontwikkelen. Of je wil met je kantoor slim inspelen op de nieuwe kwaliteitseisen van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA)...
punt

NOvA PO: 10 punten

tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

1.049,-

Coachend Leidinggeven – een complete en actuele opleidingIn 8 schriftelijke lessen wordt het hele coachingsproces stap voor stap met u doorgenomen. De verschillende coachingsvormen en methodes worden overzichtelijk voor u op een rij gezet...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Thuisstudie

1.795,-

* * * * De training van 14 oktober & 21 november gaat gegarandeerd door! * * * *Grip op ieder gesprek met je eigen communicatiestijlAls juridisch professional heb je je kennis inhoudelijk op orde. Tegelijk weet je als geen ander...
punt

NOvA PO: 12 punten

tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

1.399,-

Over de intervisie: Vanuit de Orde van Advocaten is kenbaar gemaakt dat de wijzigingsverordening kwaliteitstoetsen is aangenomen. Hieruit volgt dat iedere advocaat verplicht wordt jaarlijks deel te nemen aan een vorm van gestructureerde feedback....
punt

NOvA PO: 2 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Zwolle

115,-

Tijdens de cursus komt aan bod: In de hoger beroepsprocedure van familiezaken is meestal sprake van een verzoekschriftprocedure. Wat is het verschil met de dagvaardingszaken en wie moeten opgeroepen worden als belanghebbenden? Wanneer mag een...
punt

NOvA PO: 4 punten

punt

MfN: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Zwolle

199,-

Over rechtsvinding zijn boekenkasten vol geschreven. Al deze beschouwingen draaien om die ene kernvraag: hoe komt de rechter tot zijn oordeel? En: hoe kan een advocaat dat oordeel beïnvloeden?Spelen niet-juridische gegevens bij het rechterlijk...
punt

NOvA PO: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Den Bosch

295,-

Training gespreksleider intervisie (voor advocaten)Leer effectief een intervisie leiden en versterk tegelijkertijd je eigen vaardigheden!Laatste evaluatiecijfer: 9,3! OmschrijvingDit is een cursus voor advocaten en andere juristen met interesse...
punt

NOvA PO: 10 punten

punt

KNB: 10 punten

tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

795,-

pijlStart