Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Meer

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

24 resultaten

Sorteer op:

OKT 2023

04
Uw IT kennis van vandaag is morgen vaak al achterhaald De snelle veranderingen in IT stellen hoge eisen aan elke IT professional. U heeft een overzicht nodig van de laatste technologische trends om te kunnen anticiperen op toekomstige IT ontwikkelingen....
tijdsduur

5 dagen

4.280,-

Overtuigende communicatie Deze, geheel herziene, training richt zich op juristen die voor hun succes afhankelijk zijn van overtuigende communicatie, of dat nu in onderhandelingen is of met cliënt of rechter. ‘Eerst mens, dan jurist’ is...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Diverse locaties

750,-

Effectief en zelfverzekerd optreden bij de bestuursrechter Je wil als juridisch professional zelfverzekerd optreden tijdens een zitting bij de bestuursrechter. Met deze tweedaagse training werk je heel praktisch aan jouw communicatie met de...
tijdsduur

2 dagen

lokatie

Diverse locaties

1.675,-

Werk aan je overtuigingskracht Als professional in een juridische setting neem je in je werk verschillende rollen aan. Soms ben je een overlegpartner voor je cliënten, soms een collega, maar ook een partner in de onderneming, onderhandelaar,...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Diverse locaties

700,-

Tijdens deze training ga je experimenteren, ontdek je je talenten en leer je deze inzetten bij het geven van advies. Door de individuele intake ontstaat maatwerk voor iedere deelnemer, waarbij je als deelnemer ook leert reflecteren op je eigen...
tijdsduur

2 dagen

lokatie

Diverse locaties

1.500,-

NOV 2023

08
Leidinggeven kan op verschillende niveaus stressvol zijn. Omgaan met de vele eisen en ingewikkeldheden van medewerkers en cliënten vraagt veel van u als leidinggevende. In alle drukte hoopt u dat niemand burn-out raakt. Tot iemand...
punt

NOvA PO: 3 punten

punt

MfN: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Hoofddorp

325,-

NOV 2023

08
Leidinggeven kan op verschillende niveaus stressvol zijn. Omgaan met de vele eisen en ingewikkeldheden van medewerkers en cliënten vraagt veel van u als leidinggevende. In alle drukte hoopt u dat niemand burn-out raakt. Tot iemand zich...
punt

NOvA PO: 3 punten

punt

MfN: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Hoofddorp

325,-

Sinds 1 maart 2020 zijn advocaten gehouden om deel te nemen aan een vorm van gestructureerde feedback. Gestructureerde feedback is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van ervaringen, problemen, successen en uitdagingen...
punt

NOvA PO: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

435,-

Training aangaan en behoud van klantrelaties Dit trainingsprogramma biedt houvast voor iedere advocaat die zich als ondernemer wil ontwikkelen om daarmee een stabiele praktijk te bouwen. Het ondernemen wordt in het juiste perspectief geplaatst...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Diverse locaties

650,-

In deze cursus wordt aan cursisten de technieken van het schrijven van een vonnis bijgebracht. Leer hoe de inrichting van de eigen processtukken het rechterlijk oordeel kunnen vormen en sturen! Vrijwel elke advocaat denkt vanzelfsprekend...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Hoofddorp

650,-

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie.