Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Meer

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

91 resultaten

Sorteer op:

Tijdens deze online training leer je hoe je een intervisietraject moet opzetten en begeleiden zodat je als in- of extern gespreksleider intervisiegroepen kunt begeleiden.Tijdens de eerste online bijeenkomst staan we stil bij wat intervisie is,...
tijdsduur

3 dagen

1.250,-

Sep

14
  Het programma is als volgt:   Aanvang:  9 uur Koffiepauze: van 10 – 10:15 uur Lunch: van 12 – 12:30 uur Koffiepauze: van 15 – 15:30 uur Einde dag: 17 uur.   Netto aantal lesuren 7   Let...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Gouda

695,-

De opleiding start op 14 september 2020. De lestijden zijn van 9:00 uur tot 17:00. De opleiding wordt gegeven op de volgende dagen: 14,15 en 16 september en 21, 22 en 23 september. Het examen is op zaterdag 26 september.  De 6 dagen los...
tijdsduur

6 dagen

lokatie

Gouda

2.094,-

Master Interrogator MI®. Dé 10-daagse opleiding verhoor/ leugendetectie op meesterlijk niveau. € 2598,- vrijgesteld van btw 14 september @ 09:00 - 26 september @ 17:00 UTC+1 €2598 Alleen bij ons in 10 dagen een...
tijdsduur

10 dagen

lokatie

Gouda

2.598,-

Ben jij als advocaat op zoek naar een efficiënte manier om te voldoen aan de kwaliteitstoets Intervisie? Regelmatig organiseren wij intervisiebijeenkomsten waar je aan kunt deelnemen. Deze bijeenkomsten vinden fysiek plaats op onze cursuslocatie...
tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

350,-

Het programma is als volgt:   Aanvang:  9 uur Koffiepauze: van 10 – 10:15 uur Lunch: van 12 – 12:30 uur Koffiepauze: van 15 – 15:30 uur Einde dag: 17 uur.   Netto aantal lesuren 7   Hieronder vind...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Gouda

695,-

Effectief en zelfverzekerd optreden bij de bestuursrechterJe wil als juridisch professional zelfverzekerd optreden tijdens een zitting bij de bestuursrechter. Met deze tweedaagse training werk je heel praktisch aan jouw communicatie met de rechter...
punt

NOvA PO: 10 punten

tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

1.500,-

De training is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten over de werking van lichaam en geest bij trauma’s. Je krijgt de nieuwste tools en inzichten op het gebied van werken met getraumatiseerde mensen. Daarnaast behandelen de trainers...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

625,-

Het programma is als volgt:   Aanvang:  9 uur Koffiepauze: van 10 – 10:15 uur Lunch: van 12 – 12:30 uur Koffiepauze: van 15 – 15:30 uur Einde dag: 17 uur.   Netto aantal lesuren 7   Het leren herkennen...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Gouda

695,-

Leadership development for women in lawInvesting in high potential lawyers is a top priority for law firms. It makes sure their talented employees develop the qualities they need to become successful lawyers or partners.OSR Legal Education has...
punt

NOvA PO: 30 punten

tijdsduur

4 dagen

5.795,-

pijlStart