Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

77 resultaten

Sorteer op:

AanleidingNog veel te vaak komt het voor dat een scheiding in een rechtszaak wordt uitgevochten. Wat ooit een mooie verbinding tussen twee mensen was is intussen uitgegroeid tot een strijd waar niemand beter van wordt en alleen verliezers zijn....
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Den Bosch

375,-

Bestemd voor: advocaten, (kandidaat)notarissen, (bedrijfs)juristen.Deze Sdu-klassieker is eerder beoordeeld met een 9.2 en heeft een STARTGARANTIE!Tijdens de eendaagse training snellezen en geheugentraining voor juristen leert u slimme technieken...
punt

NOvA PO: 7 punten

punt

KNB: 7 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

795,-

Deze training is eerder beoordeeld met een 9 (!) en heeft een STARTGARANTIEBestemd voor advocaten, (kandidaat-)notarissen, juristen en ondersteunend personeel. Lange vergaderingen, krappe deadlines, moeilijke juridische vraagstukken én ook...
punt

NOvA PO: 4 punten

punt

KNB: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Amsterdam

595,-

VANWEGE GROTE BELANGSTELLING EEN EXTRA DATUM! In hoger beroep krijgt u de laatste feitelijke kans om de rechter te overtuigen van uw gelijk. Echter het procederen in hoger beroep is een vak apart en vereist van een advocaat specifieke vaardigheden....
punt

NOvA PO: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

280,-

Certified Agile Coach – van Agile Professional naar Agile CoachIn deze unieke 12-daagse officiële post-HBO opleiding wordt u opgeleid tot Agile Coach en brengt u de Agile transformatie tot leven. Als Agile Coach doorleeft u de Agile...
tijdsduur

12 dagen

lokatie

Amsterdam

9.985,-

Op 2 & 9 oktober 2018 organiseren wij de 2-daagse cursus Heldere juridische taal voor advocaten, (bedrijfs)juristen en notarissen bij BCN Utrecht C.S. In dit programma  leert u via theorie en gerichte doe-opdrachten om effectieve teksten...
punt

NOvA PO: 10 punten

punt

KNB: 10 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

995,-

Okt

05
Bestemd voor: advocaten, notarissen, mediators Deze cursus heeft een STARTGARANTIE!Als professional gaat u voor het best haalbare resultaat voor uw cliënt. Wat het beste resultaat is, bepaalt de cliënt. U bent in staat een goede inschatting...
punt

NOvA PO: 6 punten

punt

KNB: 6 punten

tijdsduur

1 dag

695,-

Als uitleg geven onvoldoende helptAls financieel hulpverlener bent u gewend om veel te praten en veel uitleg te geven. Ondanks uw beste bedoelingen heeft u het idee dat dit bij bepaalde cliënten niet goed werkt. De cliënt...
punt

NBPB/BPBI: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

395,-

Effectief onderhandelen voor de juridische praktijkAls juridisch professional wil je effectief kunnen onderhandelen. Met deze training leer je hoe je succesvol onderhandelt, voor jezelf en voor je cliënt. Deze training is uitermate geschikt...
tijdsduur

2 dagen

lokatie

Utrecht

1.295,-

Het doel van deze cursus is om: De accountant social skills en vaardigheden bij te brengen voor wat betreft het omgaan met risico’s, belangen en tegenstellingen van collega’s, (interne) klanten en toezichthouders Communicatieve en gedragsvaardigheden...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

595,-

pijlStart