Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

55 resultaten

Sorteer op:

‘Legal English in contracten, gebruik en misbruik Anglo-Amerikaanse juridische termen in Engelstalige contracten’ is een praktische handleiding voor het interpreteren van Anglo-Amerikaans juridisch vocabulaire dat onbedoeld is ‘geïmporteerd’...
punt

NOvA PO: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Thuisstudie

185,-

SamenvattingWat is juridisch en praktisch de beste manier om met klagers en hun klachten om te gaan? In Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht staan de regels voor de behandeling van klachten door (decentrale) overheden en zelfstandige...
punt

NOvA PO: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

425,-

DEZE CURSUS HEEFT EEN STARTGARANTIE!Bestemd voor: advocaten, (bedrijfs)juristen en (kandidaat)notarissen.In de dagelijkse praktijk heeft u te maken met hoge werkdruk, interrupties, tijdgebrek, stapels informatie en e-mails. Hoe kunt u deze dagelijkse...
punt

NOvA PO: 6 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

695,-

Voor u als juridisch secretaresse of ondersteuner heeft de invoering van het digitale procederen (KEI) grote gevolgen. Het oude procesreglement blijft immers naast het nieuwe KEI-procesreglement bestaan en kan zelfs in één zaak naast elkaar...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Den Bosch

225,-

Deze masterclass heeft een STARTGARANTIE!Bestemd voor: advocaten, (kandidaat)notarissen, (bedrijfs)juristen en fiscalisten. U bezit een werkend LinkedIn-account of maakt dat voorafgaand aan de masterclass aan.Met zo’n vijf miljoen gebruikers...
punt

NOvA PO: 3 punten

punt

KNB: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Den Haag

395,-

Heeft u in uw dagelijkse praktijk ook steeds vaker te maken met de Engelse taal? En wilt u uw Engelse vaardigheden verbeteren op professioneel niveau? Volg dan de zeer goed beoordeelde praktijkcursus “Zakelijk Engels voor juristen”. Tijdens...
punt

NOvA PO: 5 punten

punt

MfN: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Gilze

320,-

Juridisch schrijven - 7 en 14 december 2017 GAAT ZEKER DOOR Strategieën om lezers te overtuigen. Bij de cursus Juridisch schrijven maakt u kennis met verschillende strategieën om de rechter, de wederpartij of uw cliënt te overtuigen...
punt

NOvA PO: 10 punten

punt

KNB: 10 punten

punt

KBvG: 5 punten

tijdsduur

2 dagen

lokatie

Amsterdam

1.050,-

Bestemd voor: advocaten, (kandidaat)notarissen, (bedrijfs)juristen en fiscalisten.De juridische sector verandert snel en de concurrentie neemt toe. Traditionele vormen van opdrachtverwerving leveren steeds minder op. Wat kunt u doen om in beeld...
punt

NOvA PO: 3 punten

punt

KNB: 3 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

395,-

Bestemd voor: advocaten, advocaat-stagiairs, bedrijfsjuristen, overheidsjuristen, fiscalisten, (kandidaat)notarissen, die in hun werksfeer te maken hebben met Engels schrijven en spreken. In uw dagelijkse praktijk krijgt u steeds vaker te maken...
punt

NOvA PO: 5 punten

punt

KNB: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

695,-

Deze uitstekend beoordeelde training is speciaal ontwikkeld voor patroons en andere begeleiders van stagiaires. U leert in een kleine groep, onder leiding van twee senior trainers (beiden tevens oud-advocaat/bedrijfsjurist) op een professionele...
punt

NOvA PO: 5 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

685,-

pijlStart