Cursusbank logo Cursussen Beroepsvaardigheden

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Meer

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Vaardigheden die u nodig heeft kunnen zijn:

  • Goed kunnen luisteren
  • In begrijpelijke taal situaties kunnen uitleggen
  • Gerichte vragen stellen zodat u de gewenste informatie kan vergaren
  • Controleren of je begrepen wordt en of u de andere persoon ook begrijpt
  • Hoe u overkomt op andere personen
  • Toont u voldoende interesse in de ander? Voelt de ander persoon zich op hun gemakt?
  • De helpende hand bieden
  • Aangeven als u ergens niet mee eens bent. Hoe kunt u dit het beste doen?
  • Het geven van een compliment
  • Uw kennis correct overbrengen in een andere taal 

Bovenstaande lijst zijn enkele competenties waarmee u uw beroepsvaardigheden kunt verbeteren. 

Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?

Veel professionals besteden te weinig aandacht aan hun sociale vaardigheden. Er wordt vaak gedacht dat vakkennis voldoende is om hun beroep op een goede manier te kunnen uitoefenen en dat de omgang met andere mensen voldoende is. Helaas is dat regelmatig niet zo. Professionals slagen regelmatig niet voldoende in hun werk vanwege te weinig sociale vaardigheden dan dat ze niet voldoende vakkennis bezitten. Iemand kan nog zo’n goede vakman zijn, als degene niet kan omgaan met cliënten, collega’s of met de direct leidinggevende kan dit leiden tot een minder succesvol functioneren.  Het is daarom belangrijk voor een professional om te beschikken over goede sociale vaardigheden welke toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en controleren

Professionals krijgen dagelijks te maken met mensen in hun werk. Of dit nu collega’s, cliënten, leden van de directie of de buren van het bedrijf zijn. Communicatie speelt dan een belangrijke rol in het functioneren van jezelf en in het functioneren van het bedrijf. De communicatie is “goed” als elkaar wederzijds begrijpt en dit bijdraagt in het belang van de zaak. 

Het stellen van vragen

Door het stellen van vragen kan er informatie verkregen worden. Als iets onduidelijk is bijvoorbeeld kan dit verduidelijkt worden door het stellen van vragen. Daarnaast heeft het stellen van vragen ook een andere functie, u toont hiermee namelijk interesse in een ander. Het is daarom ook van essentieel belang om de juiste vragen te stellen. 

Als u behoefte heeft aan feitelijke informatie kunt u in veel gevallen gebruik maken van gesloten vragen. Gesloten vragen zijn vragen waar maar één antwoord op mogelijk is. Als u meer behoefte heeft aan achtergrondinformatie of informatie waar bepaalde gevoelens een rol spelen kunt u gebruik maken van open vragen.

Actief luisteren

Met actief luisteren wordt bedoelt dat u de andere persoon begrijpt en wat de intenties zijn. Om actief te luisteren kost tijd en energie. U dient zich volledig te concentreren op wat de ander u vertelt en wat de boodschap is achter het verhaal. Tijdens het luisteren dient u uw eigen ideeën zolang “in de ijskast te zetten”. Tijdens het luisteren dient u ook te waarnemen. Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan verbale communicatie. Op welke manier wordt de boodschap gebracht? Op een harde toon? Is de persoon enthousiast in het overbrengen van zijn verhaal? 

Voorbeelden van kenmerken van een actieve luisteraar:

  • Maakt u oogcontact met de andere persoon?
  • De houding van uzelf. Zit u bijvoorbeeld achterover geleund in de stoel of leunt u een beetje naar voren.
  • Non-verbale communicatie. Af en toe bevestigend knikken bijvoorbeeld.
  • Neemt u de tijd voor uw cliënt of kijkt u iedere 5 minuten naar de klok?

Controleren

Als u zeker wilt weten of u de boodschap goed begrepen heeft of als uw boodschap goed overgebracht is, dient u dit te controleren. Waarnemingen kunnen namelijk objectief als subjectief worden opgevat. Feiten worden waargenomen, maar hierin speelt de interpretatie van de ontvanger van de boodschap ook een rol in. Uw interpretatie, ofwel uw mening, dient u te controleren. Cultuur kan ook een rol spelen in de interpretatie. 

 

Beroepsvaardigheden

Beroepsvaardigheden hebben te maken met de toepassing van vakkennis. In uw werk heeft u ook sociale vaardigheden nodig. In deze betekent sociaal om kunnen gaan met mensen. In uw werk dient u naast uw vakkennis ook om te gaan met mensen.

 

68 resultaten

Sorteer op:

Legal English @ work   Cursus juridisch Engels met mondelinge en schriftelijke praktijkoefeningen. Met deze cursus leert u uw taalvaardigheid in een juridische context te vergroten. Het Engels is de taal van de internationale zakenwereld...
punt

NOvA PO: 16 punten

tijdsduur

4 dagen

lokatie

Amsterdam

1.250,-

Leer effectief een intervisie voor advocaten leiden Je bent jurist en hebt al kennis gemaakt met intervisie en je wil je nu verder ontwikkelen. Of je wil met je kantoor inspelen op de nieuwe kwaliteitseisen van de Nederlandse Orde van Advocaten...
tijdsduur

2 dagen

lokatie

Diverse locaties

1.250,-

Beroepscompetentieprofiel Middelzwaar Letsel Combineer kennis en praktijk met de leergang Personenschade Middelzwaar Letsel Als professional in de personenschadepraktijk moet je altijd een redelijke, reële en optimale schaderegeling voor ogen...
tijdsduur

13 dagen

lokatie

Diverse locaties

7.149,-

De online Intervisie Arbeidsrecht is intervisie voor advocaten op afstand. Datum: 11 november 2021 Tijd: 9.30-11.30 uur Locatie: Achter je computer Opleidingspunten: 2 (kwaliteitstoetsen) en 2 (niet-juridisch) De bijeenkomst duurt twee...
punt

NOvA PO: 2 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Online

108,-

<strong>Met ingang van 1 maart 2020 zijn advocaten verplicht jaarlijks te voldoen aan kwaliteitstoetsen door deel te nemen aan een vorm van gestructureerde feedback, zoals intervisie</strong>.  In de Online Intervisie van Lexlumen...
punt

NOvA PO: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Uw kantoor

0,-

VInd je eigen stijl als patroon Deze cursus is erop gericht om jouw eigen stijl en kunde als patroon te zoeken en te versterken door jouw praktijkervaring te analyseren en te leren van de andere deelnemers. Daarnaast doe je (basis)kennis op...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Diverse locaties

650,-

INLEIDING Overtuiging is niet alleen gelijk hebben, maar vooral gelijk krijgen. Toch zijn er altijd mensen die u dit gelijk niet willen geven. Herken de verschillende manieren van weerstand en leer hier op een effectieve manier mee om te...
punt

NOvA PO: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Amsterdam

415,-

<strong>Met ingang van 1 maart 2020 zijn advocaten verplicht jaarlijks te voldoen aan kwaliteitstoetsen door deel te nemen aan een vorm van gestructureerde feedback, zoals intervisie</strong>.  In de Online Intervisie van Lexlumen...
punt

NOvA PO: 4 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Uw kantoor

0,-

De online Intervisie Contractenrecht voor advocaten is intervisie op afstand. Datum: 24 november 2021 Tijd: 09.30-11.30 uur Locatie: Achter je computer Opleidingspunten: 2 (kwaliteitstoetsen) en 2 (niet-juridisch) De bijeenkomst duurt twee...
punt

NOvA PO: 2 punten

tijdsduur

1 dag

lokatie

Online

108,-

pijlStart