Menu
Klantenservice 013 - 36 99 511
Behaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk
Meer dan 99% tevreden klanten
Het grootste juridische cursusaanbod
Verwijder zoekopdracht
Meer
tot
Het ambtenarenrecht valt als onderdeel van het arbeidsrecht te zien. Het regelt de rechtspositie van de ambtenaren die in dienst zijn voor de overheid. Hierbij kan gedacht worden aan ambtenaren bij ministeries, provincies, defensie, gemeenten, waterschappen, etc.
9 resultaten
Sorteer op:
Favoriet
OKT 2023
5 dagen
4.280,-
NOV 2023
NOvA PO: 2 punten
1 dag
Online
118,-
DEC 2023
Webinar
Op het gebied van wet-en regelgeving krijgt men bij het ambtenarenrecht vooral te maken met de Grondwet, de Ambtenarenwet en met het Algemeen Rijksambtenarenreglement, AW, CAR/UWO en de Awb.
Zaken waar het ambtenarenrecht in voorziet zijn onder meer:
De aanstelling is de rechtshandeling waarmee een bestuursorgaan de dienstbetrekking van een ambtenaar tot stand brengt. Aan die aanstellingen zijn allerlei voorwaarden verbonden. Art. 9 ARA bepaalt dat een aanstelling voor langer dan 3 maanden alleen kan plaatsvinden op grond van de gegevens waarover het bevoegd gezag beschikt. Verder kan een psychologisch onderzoek, een medisch onderzoek of een veiligheidsonderzoek plaatsvinden. Van deze aanstelling wordt een akte van aanstelling opgemaakt. Voor een tijdelijke aanstellingen en het eventueel beëindigen gelden aparte regels.
Tenzij een dienstverband van rechtswege eindigt is er een ontslagbesluit nodig om de ambtelijke dienstbetrekking te beëindigen. Een ambtenaar in vaste dienst kan alleen worden ontslagen als het ontslag aan een van de genoemde gronden in het ARAR voldoet. Deze opsomming in de wet is limitatief. Gronden voor ontslag kunnen zijn ontslag op aanvraag, bezwaren tegen verplaatsing, het aanvaarden en bekleden van politieke functies, strafontslag, geschiktheid, onbetrouwbaarheid, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, persoonlijke gronden en andere gronden. Om de ambtenaar voldoende rechtsbescherming te geven zijn er bovendien regels die het bevoegd gezag in de ontslagprocedure moet volgen. Een bepaalde opzegtermijn, een hoorverplichting, in sommige gevallen het aanbieden van ander arbeid, het schriftelijk verlenen van het ontslag en het motiveren van het ontslag zijn hier enkele van.
Wat betreft sociale zekerheid worden er voorwaarden gesteld om in aanmerking te kunnen komen voor een bepaalde uitkeringen. Deze uitkeringen moeten ook uiteraard gefinancierd worden. Verder kan gedacht worden aan ziektegeld, een aanvullende bezoldiging, de re-integratie en het bijbehorende proces.
In Nederland vinden onderhandelingen tussen werkgever en werknemer plaats binnen ondernemingen (ondernemings-cao en sociaal plan), in de bedrijfstakken (bedrijfstak-cao) en op nationaal niveau (stichting van de arbeid). Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen sectoroverleg op nationaal niveau en op decentraal niveau.
Ambtenaren kunnen besluiten te gaan staken. Ondanks dat er een strafrechtelijk stakingsverbod is (art. 358bis Sr), kunnen acties van ambtenaren geoorloofd zijn. Dit hangt af van de concrete omstandigheden. Onevenredig grote schade voor derden is een toetsingscriterium voor de rechter om de rechtmatigheid van de actie te beoordelen. Verder zijn de zorgvuldigheidsnorm, het ultimum-remediumvereiste en het proportionaliteitscriterium criteria die de rechter meeneemt in zijn beoordeling.
Het recht op medezeggenschap is een grondrecht (art. 19 lid 2 GW en 109 GW). De Wet op de ondernemingsraden regelt de medezeggenschap binnen een onderneming
Het ambtenarenprocesrecht is grotendeels te vinden in de Awb, waarin onder andere bezwaar en beroep tegen een besluit staat geregeld. De voorlopige voorziening speelt ook een belangrijke rol.
De rechtspositie van ambtenaren is steeds vaker onderhevig aan veranderingen en vandaar dat het noodzakelijk is om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in wetgeving en jurisprudentie.