Cursusbank logo Cursussen Ambtenarenrecht

unique selling pointBehaalde NOvA PO-punten altijd inzichtelijk

unique selling pointMeer dan 99% tevreden klanten

unique selling pointHet grootste juridische cursusaanbod

Uw zoekopdracht

Van:
Tot:

Verwijder zoekopdracht

Extra zoekfilters

Kennisgebieden

Meer

Type cursus

Meer

Beroep

Meer

Punten

tot

Prijs

tot

Cursusaanbieders

Meer

Sprekers

Meer

Ambtenarenrecht

Het ambtenarenrecht valt als onderdeel van het arbeidsrecht te zien. Het regelt de rechtspositie van de ambtenaren die in dienst zijn voor de overheid. Hierbij kan gedacht worden aan ambtenaren bij ministeries, provincies, defensie, gemeenten, waterschappen, etc.

 

26 resultaten

Sorteer op:

Nog voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt de EPC vervangen door het systeem van Bijna Energieneutraal Bouwen (BENG). Dit geldt voor het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) en voor de Omgevingsregeling. Op dit moment worden daar...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

SEP 2022

13
De Omgevingswet bundelt en moderniseert in één wet heel veel wetten voor de fysieke leefomgeving. Het doel is om de regels voor de fysieke leefomgeving te vereenvoudigen en meer in samenhang te laten werken. Ook komt er meer ruimte...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

Tijdens deze ééndaagse opleiding krijgt u alle praktische ins en outs te horen over procederen tegen besluiten als bedoeld in – met name – de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Wet ruimtelijke ordening...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

Accreditatie / PE puntenHORUS 6.00 puntenKiwa NEN 6.00 puntenNBPB 6.00 puntenRegisterplein (op aanvraag)Wsnp 6.00 puntenNBBI 6.00 punten Met de vereenvoudiging van de beslagvrije voet (Wvbvv) en de herziening van het beslag- en executierecht,...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

495,-

Het Rijk heeft, in lijn met het Regeerakkoord, het Grondstoffenakkoord en de Transitieagenda Bouw, het streven om circulariteit meer te stimuleren. In het Rijksbrede programma ‘Nederland Circulair in 2050’ schetst het kabinet hoe...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

De implementatie van de Omgevingswet stopt niet bij het omzetten van de juridische regels naar het omgevingsplan, de waterschapsverordening of de omgevingsverordening. De overheden moeten ook toepasbare regels maken: vragenbomen voor de...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

Binnenkort treden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gelijktijdig in werking. Gezamenlijk de grootste wijziging in de bouwregelgeving ooit. De Wkb geeft invulling aan de omgevingsvergunning voor de (technische)...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

Accreditatie / PE puntenHORUS 4.00 puntenKiwa NEN 4.00 puntenNBPB 4.00 puntenRegisterplein (op aanvraag)Wsnp 4.00 puntenNBBI 4.00 punten in financieel-maatschappelijke dienstverlening. Een cursus over het (beter)...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Breukelen

375,-

De invoering van de Omgevingswet is in volle gang. Veel gemeenten zijn al aan deze expeditie begonnen. De invulling van de kerninstrumenten, de samenwerking met partners en de wijze van totstandkoming in samenspraak met de samenleving roepen...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

Tijdens de training worden eerst de basisbeginselen van het huidige planschaderecht uit de Wro uitgelegd. Daarbij komen onderwerpen aan bod als: de aanvraag het verschil tussen directe en indirecte schade het verschil tussen vermogens-...
tijdsduur

1 dag

lokatie

Utrecht

599,-

Ambtenarenrecht

Op het gebied van wet-en regelgeving krijgt men bij het ambtenarenrecht vooral te maken met de Grondwet, de Ambtenarenwet en met het Algemeen Rijksambtenarenreglement, AW, CAR/UWO en de Awb.

Zaken waar het ambtenarenrecht in voorziet zijn onder meer:

  1. aanstelling
  2. ontslag
  3. sociale zekerheid
  4. collectief onderhandelen
  5. collectieve actie
  6. medezeggenschap
  7. rechtsbescherming

Ad 1) Aanstelling

De aanstelling is de rechtshandeling waarmee een bestuursorgaan de dienstbetrekking van een ambtenaar tot stand brengt. Aan die aanstellingen zijn allerlei voorwaarden verbonden. Art. 9 ARA  bepaalt dat een aanstelling voor langer dan 3 maanden alleen kan plaatsvinden op grond van de gegevens waarover het bevoegd gezag beschikt.  Verder kan een psychologisch onderzoek, een medisch onderzoek of een veiligheidsonderzoek plaatsvinden. Van deze aanstelling wordt een akte van aanstelling opgemaakt. Voor een tijdelijke aanstellingen en het eventueel beëindigen gelden aparte regels.

Ad 2) Ontslag

Tenzij een dienstverband van rechtswege eindigt is er een ontslagbesluit nodig om de ambtelijke dienstbetrekking te beëindigen. Een ambtenaar in vaste dienst kan alleen worden ontslagen als het ontslag aan een van de genoemde gronden in het ARAR voldoet. Deze opsomming in de wet is limitatief. Gronden voor ontslag kunnen zijn ontslag op aanvraag, bezwaren tegen verplaatsing, het aanvaarden en bekleden van politieke functies, strafontslag, geschiktheid, onbetrouwbaarheid, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, persoonlijke gronden en andere gronden. Om de ambtenaar voldoende rechtsbescherming te geven zijn er bovendien regels die het bevoegd gezag in de ontslagprocedure moet volgen. Een bepaalde opzegtermijn, een hoorverplichting, in sommige gevallen het aanbieden van ander arbeid, het schriftelijk verlenen van het ontslag en het motiveren van het ontslag zijn hier enkele van.

Ad 3) Sociale zekerheid

Wat betreft sociale zekerheid worden er voorwaarden gesteld om in aanmerking te kunnen komen voor een bepaalde uitkeringen. Deze uitkeringen moeten ook uiteraard gefinancierd worden. Verder kan gedacht worden aan ziektegeld, een aanvullende bezoldiging, de re-integratie en het bijbehorende proces.

Ad 4) collectief onderhandelen

In Nederland vinden onderhandelingen tussen werkgever en werknemer plaats binnen ondernemingen (ondernemings-cao en sociaal plan), in de bedrijfstakken (bedrijfstak-cao) en op nationaal niveau (stichting van de arbeid). Er dient een onderscheid te worden gemaakt tussen sectoroverleg op nationaal niveau en op decentraal niveau.

Ad 5) Collectieve actie

Ambtenaren kunnen besluiten te gaan staken. Ondanks dat er een strafrechtelijk stakingsverbod is (art. 358bis Sr), kunnen acties van ambtenaren geoorloofd zijn. Dit hangt af van de concrete omstandigheden. Onevenredig grote schade voor derden is een toetsingscriterium voor de rechter om de rechtmatigheid van de actie te beoordelen. Verder zijn de zorgvuldigheidsnorm, het ultimum-remediumvereiste en het proportionaliteitscriterium criteria die de rechter meeneemt in zijn beoordeling.

Ad 6) Medezeggenschap

Het recht op medezeggenschap is een grondrecht (art. 19 lid 2 GW en 109 GW). De Wet op de ondernemingsraden regelt de medezeggenschap binnen een onderneming

Ad 7) Rechtsbescherming

Het ambtenarenprocesrecht is grotendeels te vinden in de Awb, waarin onder andere bezwaar en beroep tegen een besluit staat geregeld. De voorlopige voorziening speelt ook een belangrijke rol.

De rechtspositie van ambtenaren is steeds vaker onderhevig aan veranderingen en vandaar dat het noodzakelijk is om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in wetgeving en jurisprudentie.